Moerloos of moergoed?
Moerloos of moergoed?
Na de zwermtijd is het vaak twijfelen over de aanwezigheid van een jonge koningin. Open broed geven en een weekje wachten en je weet het.
Een week wachten op het ontstaan van redcellen? Kan dit niet wat sneller? In dit blogbericht laat ik met een video zien hoe je de vraag naar moerloos- of moergoedheid in 24 uur kunt beantwoorden. Direct resultaat dus. Ik laat ook het omwisselen van het tweede vanggraam in een arrestbak zien en de speurtocht naar de moer in of buiten de arrestbak.
Foto: inmiddels staat de Orchis prachtig te bloeien langs het Boerlekerlpad in Zelhem.
Intro
Ook de Zonnedauwplantjes staan met hun kleverige tentakeltjes te wachten op kleine insecten. En dat alles in een afgegraven gebied waar tien jaar geleden de paarden zorgden voor een kale weide met uitsluitend boterbloemen. Er ontstaat een geweldige diversiteit bij extensief beheer. De braamstruiken bloeien inmiddels volop en zorgen voor aanvoer van veel wit cremekleurig stuifmeel en bovendien veel nectar.
Moergoed of moerloos?
Na het maken van kunstzwermen of broedafleggers of het opvangen en huisvesten van zwermen slaat soms de twijfel toe. Wanneer er na drie weken nog geen eitjes te vinden zijn, is de lakmoesproef, zoals ik die altijd noem, een eenvoudige manier om het volk kleur te laten bekennen. In dit geval is de kleur zwart of wit, met andere woorden: er zit wel of geen moer in het volk.
In de basiscursus leren we: redcellen opgetrokken betekent er zit geen moer in. Indien er geen redcellen te bekennen zijn, moet je nog meer geduld hebben, want ze zal nog wel aan de leg komen. Echter voordat je die redcellen duidelijk kan zien, moet je wel 4 tot 6 dagen wachten. Dat kan dus sneller. Hoe?
Een teeltraam met larfjes
Hang gewoon een teeltraam met 5 larfjes in een volk. Je hoeft geen volleerd overlarver te zijn, want met oudere larven van 2 dagen oud werkt deze test ook prima. Het is gelijk een mooie oefening om te leren overlarven. Hang het raam met de 5 larfjes midden in de zes- of tien- of elframer en na 24 uur krijg je het resultaat te zien. De wasrandjes geven een negatieve uitslag, er is geen koningin. De larven zijn er nog en liggen heerlijk in de koninginnengelei. Zonder wasrandjes en zonder larven is er wel een koningin aanwezig. Erg leuk om eens te proberen, zoals je in de video kunt zien bij 4 volken waarover ik mijn twijfels had. Twee van de vier zijn toch moergoed.
Het tweede vangraam
Inmiddels heb ik bij 3 volken het tweede vangraam omgewisseld voor een uitgebouwd broedkamerraam. Liever geen hk-raam gebruiiken, want minder larven betekent korter en minder aantrekkelijk voor de varroamijten. Bij twee volken met een F1 VSH koningin vond ik maar 3% mijtenbesmetting in het 2e vangraam. Bij een F3 volk was dat 10%. Waarschijnlijk houden de F1 VSH volken de mijtenbesmetting laag en heeft de arrestbak weinig toegevoegde waarde anders dan het gebruik voor de koninginnenteelt.
Bij de VSH-volken hadden de bijen veel gesloten cellen zelf open gebeten. In de open gebeten cellen trof ik in meer dan 90% van de cellen een mijtenfamilie aan. De bijen waren dus zelf druk aan het ruimen geslagen. Ik trof ook opvallend veel hagelschot aan op het vangraam, althans bij de F1 VSH-volken, maar niet bij het F3-volk.
Het broedonderzoek van vangramen wordt binnen het Nederlands/Belgische project door specialisten gedaan. In onderstaande video zie je een voorproefje.
Vragen?
Heb je nog vragen? Maak dan gratis een beperkt NBV-account aan en je kunt iedere imkervraag stellen in het Blog.
Abonnee op het Bijenblog worden?
Wil je een mailbericht ontvangen van ieder nieuw blogbericht, klik dan HIER om je gratis aan te melden als Blog-volger.
Ben Som de Cerff, hobby-imker en docent koninginnenteelt
Wil je reacties lezen en/of een reactie geven op het bijenblog?
Log dan in met je NBV-account.
Het Bijenblog is een service van de Nederlandse Bijenhoudersvereniging. Log in met je NBV-account om reacties te lezen en zelf te reageren.
Heb je geen NBV-account, maak dan een gratis account aan.
Inloggen